Smile

Follower List - Join my blog clik here

Friday 14 September 2012

Lambaian Kaabah: Elak pakai kasut ketika ihram



2010- KELANA JAYA: Jemaah haji dinasihatkan untuk mengambil serius berkaitan tatacara pemakaian ihram terutamanya dalam aspek pemakaian kasut yang dilihat menjadi masalah utama jemaah haji ketika proses pemeriksaan sebelum berlepas ke Tanah Suci.
Pengarah Operasi Tabung Haji, Stesen Kelana Jaya, Abdul Rahman Yusuf, berkata kebanyakan jemaah lelaki tidak memenuhi syarat pemakaian ihram yang mana memerlukan jemaah untuk memakai kasut yang tidak menutupi kelima-lima jari kaki dan tumit.

Menurutnya, jemaah digalakkan untuk memakai selipar kerana dapat membuka bahagian yang diperlukan selain lebih memberi keselesaan kepada mereka.
“Tetapi setiap kali pemeriksaan dilakukan pasti ada saja jemaah haji lelaki yang memakai kasut tutup dan pihak Tabung Haji terpaksa mencarikan alternatif lain seperti memberikan selipar kepada mereka (jemaah),” katanya ketika ditemui di Kompleks Tabung Haji Kelana Jaya, di sini, semalam.

Abdul Rahman berkata, selain daripada itu, jemaah haji diminta memasang niat haji yang betul bagi mengelak berlakunya sebarang kesulitan dan keraguan ketika mengerjakan Rukun Islam kelima di Tanah Suci.

Katanya, kami menasihatkan jemaah haji untuk memasang niat haji ketika berada di dalam penerbangan iaitu selepas selesai menjamah makanan kali pertama yang mana akan diberikan dua jam selepas berlepas.
“Untuk mengelakkan daripada mengalami masalah ketika berada di Tanah Suci selain, jemaah haji perlulah membuat persediaan dari semua aspek,” katanya. Tambah beliau, pihak Tabung Haji sentiasa akan berusaha untuk membantu jemaah haji sebelum berlepas dan segala masalah yang dialami akan dibantu dengan sedaya upaya.

No comments:

Post a Comment